صفحه 187
1. خوردن و آشاميدن
مسئله 1216- اگر روزهدار عمداً چيزى بخورد
يا بياشامد، روزۀ او باطل مىشود، چه خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و
آب، چه معمول نباشد مثل خاك و شيرۀ درخت، و چه كم باشد يا زياد، حتّى اگر مسواك را
از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزۀ او باطل
مىشود، مگر آنكه رطوبت مسواك در آب دهان به طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن
گفته نشود.
مسئله 1217- اگر موقعى كه مشغول غذا خوردن
است بفهمد صبح شده، بايد لقمه را از دهان بيرون آورد و چنانچه عمداً فرو برد
روزهاش باطل است و كفّاره هم بر او واجب مىشود.
مسئله 1218- اگر روزهدار سهواً يا جهلًا
چيزى بخورد يا بياشامد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1219- تزريق آمپولى كه عضو را بىحسّ
مىكند يا به جاى دارو استعمال مىشود اشكال ندارد، ولى بهتر است كه روزهدار از
استعمال آمپول يا سرُمى كه به جاى غذا به كار مىرود خوددارى كند.
مسئله 1220- اگر روزهدار چيزى را كه لاى
دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزهاش باطل مىشود.
مسئله 1221- كسى كه مىخواهد روزه بگيرد،
لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال كند، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان
مانده در روز فرو مىرود، چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود، روزهاش باطل
مىشود.
مسئله 1222- فرو بردن آب دهان گرچه بهواسطۀ
خيالكردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمىكند.
مسئله 1223- فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به
فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود بهتر است آن را فرو
نبرد.
مسئله 1224- اگر چيزى نظير مگس در گلوى
روزهدار برود، اگر ممكن باشد بايد آن را بيرون آورد و روزۀ او باطل نمىشود و اگر
ممكن نباشد فرو بردن آن مانعى ندارد و روزۀ او هم صحيح است.
صفحه 188
مسئله 1225- اشخاصى كه به تنگى نفس مبتلا
مىباشند و به دستور پزشك هنگام تنگى شديد نفس توسّط وسيلهاى كه حاوى مواد
اكسيژنى است از راه دهان اكسيژن به ريۀ خودشان مىرسانند، روزۀ آنها صحيح است.
مسئله 1226- اگر روزهدار به قدرى تشنه شود
كه تحمّل آن طاقتفرسا باشد و يا خوف ضرر بدهد، مىتواند به اندازۀ رفع ضرورت آب
بياشامد، ولى روزۀ او باطل مىشود و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيۀ روز از بهجا
آوردن كارى كه روزه را باطل مىكند، خوددارى نمايد.
مسئله 1227- جويدن و چشيدن غذا كه معمولًا به
حلق نمىرسد گرچه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمىكند، ولى اگر انسان از
اوّل بداند كه به حلق مىرسد، چنانچه فرو رود، روزهاش باطل مىشود و بايد قضاى آن
را بگيرد و كفّاره هم بر او واجب است.
مسئله 1228- انسان نمىتواند براى ضعف روزه را
بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولًا نمىشود آن را تحمّل كرد، خوردن
روزه اشكال ندارد.
2. رساندن غبار غليظ به حلق
مسئله 1229- اگر بهواسطۀ باد يا جاروب كردن
و مانند اينها غبار برخيزد و بر اثر عدم مواظبت به حلق برسد، روزهاش باطل مىشود
و همچنين اگر دود و بخار در اثر عدم مواظبت به حلق برسد، روزه را باطل مىكند و
امّا اگر سهواً يا جهلًا يا بىاختيار، غبار و دود و مانند آن به حلق برسد، مانعى
ندارد.
مسئله 1230- استعمال سيگار و ترياك و هرويين
و ساير دخانيات روزه را باطل مىكند.
3. اماله كردن
مسئله 1231- اماله كردن با چيز روان، گرچه از
روى ناچارى و براى معالجه باشد، روزه را باطل مىكند، امّا اگر از روى فراموشى يا
ندانستن مسئله باشد، روزه باطل نمىشود، و استعمال شيافهايى كه براى معالجه است،
مطلقاً اشكال ندارد.
4. جماع
مسئله 1232- جماع (نزديكى با زن يا مرد يا
حيوان) روزه را باطل مىكند، گرچه فقط به مقدار ختنهگاه داخل شود و منى هم بيرون
نيايد.
صفحه 189
مسئله 1233- اگر كمتر از مقدار ختنهگاه داخل
شود و منى هم بيرون نيايد و يا شك كند كه به اندازۀ ختنهگاه داخل شده يا نه، روزۀ
او صحيح است.
مسئله 1234- اگر فراموش كند كه روزه است و
جماع نمايد يا مسئله را نداند يا او را به جماع مجبور نمايند، به طورى كه از خود
اختيارى نداشته باشد، روزۀ او باطل نمىشود، ولى چنانچه در بين جماع يادش بيايد يا
ديگر مجبور نباشد، بايد فوراً از حال جماع خارج شود و اگر خارج نشود، روزۀ او باطل
است.
5. استمناء
مسئله 1235- اگر روزهدار با خود، كارى كند
كه منى از او بيرون آيد، روزهاش باطل مىشود؛ امّا اگر بىاختيار يا سهواً يا
جهلًا يا در خواب منى از او بيرون آيد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1236- هرگاه روزهدار بداند كه اگر در
روز بخوابد محتلم مىشود، يعنى در خواب منى از او بيرون مىآيد، مىتواند در روز
بخوابد و چنانچه بخوابد و محتلم هم بشود، روزهاش صحيح است.
مسئله 1237- اگر روزهدار در حال بيرونآمدن
منى از خواب بيدار شود، واجب نيست از بيرونآمدن آن جلوگيرى كند.
مسئله 1238- روزهدارى كه محتلم شده،
مىتواند بول كند، گرچه بداند بهواسطۀ بول باقيماندۀ منى از مجرا بيرون مىآيد.
مسئله 1239- اگر به قصد بيرون آمدن منى كارى
بكند، ولى منى از او بيرون نيايد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1240- اگر روزهدار بدون قصد بيرون
آمدن منى، با كسى بازى و شوخى كند، در صورتى كه عادت نداشته باشد كه بعد از بازى و
شوخى منى از او خارج شود، گرچه اتفاقاً منى بيرون آيد، روزۀ او صحيح است.
6. باقىماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان
صبح
مسئله 1241- اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند يا اگر وظيفۀ او
تيمّم است عمداً تيمّم ننمايد، روزهاش باطل است، ولى اگر از روى سهو يا جهل يا
اجبار غسل يا تيمّم ننمايد، روزهاش صحيح است.
صفحه 190
مسئله 1242- كسى كه جنب است و مىخواهد روزه بگيرد گرچه روزۀ مستحبّى
باشد، چنانچه عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود، مىتواند با تيمّم روزه بگيرد و صحيح
است و لازم نيست تا اذان صبح بيدار بماند.
مسئله 1243- اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك يا
چند روز يادش بيايد، روزههايى كه گرفته، صحيح است، ولى مستحب است كه آن روزهها
را قضا كند.
مسئله 1244- كسى كه در شب ماه رمضان براى هیچکدام
از غسل و تيمّم وقت ندارد، اگر خود را جنب كند، روزهاش باطل است و قضا و كفّاره بر او
واجب مىشود، ولى بايد آن روز را روزه بگيرد، امّا اگر براى تيمّم وقت دارد،
چنانچه خود را جنب كند، با تيمّم روزۀ او صحيح است.
مسئله 1245- اگر گمان كند كه به اندازۀ تيمّم
وقت دارد و خود را جنب كند و بعد بفهمد وقت براى تيمّم ندارد، روزهاش
صحيح است.
مسئله 1246- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مىداند كه اگر بخوابد تا اذان صبح بيدار
نمىشود، نبايد بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزهاش باطل است و
قضا و كفّاره بر او واجب مىشود، مگر اينكه بدون اختيار خوابش ببرد.
مسئله 1247- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و احتمال مىدهد كه اگر بخوابد پيش از اذان
صبح بيدار مىشود، در صورتى كه بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزهاش صحيح
است.
مسئله 1248- اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و احتمال
دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، چنانچه دوباره بخوابد و
تا اذان بيدار نشود، بايد علاوه بر گرفتن روزۀ آن روز، قضاى آن را هم بگيرد. و
همچنين است اگر براى دفعه سوّم يا بيشتر بخوابد و بيدار نشود، ولى در هیچیک از
اينها كفّاره بر او واجب نمىشود.
مسئله 1249- خوابى را كه در آن محتلم شده
نبايد خواب اوّل حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد، خواب
اوّل حساب مىشود.
مسئله 1250- اگر روزهدار در روز محتلم شود،
واجب نيست فوراً غسل كند.
مسئله 1251- هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان
صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، گرچه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزۀ او صحيح
است.
صفحه 191
مسئله 1252- كسى كه مىخواهد در غير ماه
رمضان روزه بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، گرچه از روى عمد نباشد، روزۀ او باطل
است، ولى اگر روزۀ معيّنى مىخواهد بگيرد و يا وقت قضاى روزۀ ماه رمضان تنگ باشد،
اگر از روى عمد نباشد، بايد آن روز را روزه بگيرد.
مسئله 1253- زنى كه پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك مىشود، اگر مىتواند بايد غسل كند
و اگر نمىتواند بايد تيمّم نمايد و احكام جنابت كه قبلًا گفته شد، در مورد او
جارى نمىشود.
مسئله 1254- اگر زن بعد از اذان صبح از خون
حيض يا نفاس پاك شود، يا در بين روز خون حيض يا نفاس
ببيند، گرچه نزديك مغرب باشد، روزۀ او باطل است.
مسئله 1255- اگر زنى كه در حال استحاضه است غسلهاى
خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضهگفته شد بهجا نياورد، نمازهاى او باطل، ولى
روزۀ او صحيح است.
مسئله 1256- كسى كه مسّ ميّت كرده، يعنى جايى
از بدن خود را به بدن ميّت رسانده، مىتواند بدون غسل مسّ ميّت روزه بگيرد و اگر
در حال روزه هم ميّت را مس نمايد، روزۀ او باطل نمىشود.
مسئله 1257- كسى كه جنب است يا از حيض يا نفاس پاك شده است و آب ندارد كه غسل كند و
چيزى هم نيست كه بر آن تيمّم كند، بايد روزه بگيرد و روزۀ او صحيح است و قضا هم
ندارد.
مسئله 1258- كسى كه در شب جنب شده يا در روز محتلم شده است و بهواسطۀ عذرى
مىخواهد قبل از ظهر نيّت كند، بايد غسل كند و اگر نمىتواند بايد تيمّم كند و
نيّت روزه كند.
7. قى كردن
مسئله 1259- هرگاه روزهدار عمداً قى كند،
گرچه بهواسطۀ مرض و مانند آن ناچار باشد، روزهاش باطل مىشود، ولى كفّاره ندارد
و قضاى تنها كافى است، امّا اگر جهلًا يا سهواً يا بىاختيار قى كند، روزهاش باطل
نمىشود.
مسئله 1260- اگر در شب چيزى بخورد كه مىداند
بهواسطۀ خوردن آن در روز بىاختيار قى مىكند، خوب است اگر در روز قى كرد، روزۀ
آن روز را قضا نمايد.
مسئله 1261- اگر روزهدار بتواند از قى كردن
خوددارى كند، چنانچه براى او ضرر و مشقّت نداشته باشد، بايد خوددارى نمايد.
مسئله 1262- اگر آروغ بزند و بدون اختيار
چيزى در گلو يا دهانش بيايد، بايد آن را بيرون بريزد، و اگر بىاختيار فرو رود،
روزهاش صحيح است.